KONTROLA OJETIN
Řadu problémů je možné poznat i u vozidla pro nás neznámého - situace, když se chystáte na nákup ojetého auta. Některé vážné poruchy mají tak jasné příznaky, že je zkrátka odhalí i poučený laik. Nezřídka pak včasná diagnostika problému sníží náklady na jeho odstranění.
Pohonná jednotka
Samotné nastartování motoru musí proběhnout takzvaně na ťuknutí, tedy bez zdlouhavého točení startéru. Pokud studený agregát zpočátku neběží na všechny válce, mohou být na vině vadné svíčky. U starších zážehových pohonných jednotek někdy dělají problémy jejich kabely.U dieselů má motor naskočit po prvním nažhavení a to samozřejmě na všechny válce. Je-li třeba žhavit vícekrát, nejspíš nesou vinu vadné žhavicí svíčky, ale chybu lze hledat i v relé žhavení. Pokud nechce naskočit už zahřátá pohonná jednotka (studená přitom chytá bez problémů), mnohdy je to chybou opotřebeného palivového čerpadla. Tento problém potkává především starší turbodiesely s větším počtem ujetých kilometrů. Repase čerpadla přitom není vždy levnou záležitostí.
Důležitý je také projev motoru. Musí běžet bez výkyvů otáček a bez nežádoucích zvuků. Avšak u moderních agregátů je zpočátku běh hlučnější. Utiší se v okamžik, kdy se začnou správně plnit hydraulická zdvihátka. Kdy k tomu dojde, záleží na hustotě motorového oleje, ale i na počasí. V zimě to trvá déle, protože je olej ztuhlý. „Motor je tedy hlučný na vršku, ale po zahřátí olejové náplně se musí utišit. Pokud nepřestane v horní části klapat, jsou hydraulická zdvihátka nejspíš zanesená a zralá na výměnu. U agregátů s vyšším kilometrovým proběhem jde o poměrně častý jev,“ vysvětluje automechanik .
Pokud slyšíte pravidelné povrzávání, vinu nejspíš nese uvolněný klínový či drážkový řemen pomocných agregátů. Důvodem ale může být i vadná řemenice. Proto pokud dopnutí řemenu nepomůže, nezbude nic jiného než jej sundat a vyzkoušet jak se točí řemenice - nesmějí vydávat nežádoucí zvuky a vykazovat vůle v ložiskách.
Když motor klepe celým vozem a přitom evidentně běží na všechny válce, je pravděpodobné, že některý silentblok jeho zavěšení dosloužil. Mnohdy se chvění zvyšuje při vytočenných kolech do plného rejdu, při brždění za jízdy z kopce nebo při kombinaci těchto úkonů. Řidič, který tento varovný signál ignoruje, se může připravit na to, že se odporoučí i další silentbloky motoru či převodovky a oprava přijde dráž.Často diskutované jsou tzv. váhy vzduchu, neboli měřiče hmotnosti nasávaného vzduchu. Nezřídka odcházejí u turbodieselů TDI z produkce koncernu Volkswagen. Vadnou váhu vzduchu prozradí snížení výkonu a zejména nárůst spotřeby.
„Mnoho dnešní motorů disponuje vysokým výkonem při poměrně malém objemu a to bez použití přeplňování. Takové jednotky jsou ale mnody citlivější na zacházení. Když agregátu budete nakládat hned za studena, lze očekávat, že to nepříznivě ovlivní jeho životnost,“ varuje mechanik. Stejně tak mu nebude dělat dobře, když přijedete do cíle cesty jako Hamilton stíhající jeden z red bullů a hned motor vypnete. I nepřeplňovaný agregát je dobré nechat chvilku vydýchat (u přeplňovaného by to mělo být zcela samozřejmé!), nebo se před koncem jízdy uklidnit a nenutit jej k atletickým výkonům.
U některých jednotek totiž hrozí prasknutí těsnění pod hlavou či samotné hlavy motoru, jdou-li z extrému do extrému (prudké zahřívání či ochlazení). Že něco není v pořádku prozradí bílý film na víčku doplňování oleje, což není nic jiného než vysrážená voda. Stejně tak v expanzní nádobce nemají co dělat stopy prozrazující průnik oleje do chladicí kapaliny. Obojí ukazuje na poškozené těsnění pod hlavou či samotné hlavy motoru.
Většinou na tento problém motoristy upozorní přehřívání pohonné jednotky, i když chlazení funguje, jak má. Někdy lze tento problém odhalit i tak, že se zvýší otáčky motoru při otevřené expanzní nádobce chladicí kapaliny (pozor na horkou kapalinu, která může vystříknout). Pokud při šlápnutí na pedál plynu kapalina v nádobce bublá, je prasklá hlava válců.
Spojka a převodovka
Start studeného motoru může podat cenné údaje i o dalších komponentech hnacího ústrojí. Řeč je o přímo navazujících částech, tedy setrvačníku, spojce a převodovce. Nejprve nastražte uši. Je-li u vozidla použit dvouhmotový setrvačník, může být nadměrně opotřeben. Zpočátku to poznáte jen za studena, kdy začíná tichounce klepat na volnoběh (vychází jakoby zespoda motoru). Zvuk přitom zmizí při sešlápnutí pedálu spojky. Později se klepání stává hlasitější a neutichá ani při sešlápnutí spojky. To už setrvačník doslova volá po výměně.
Je-li vadné spojkové ložisko, bude se projevovat naopak u zahřátého vozu. Za studena slyšet nebývá. Po zahřátí se při přeřazení či pouhém sešlápnutí pedálu spojky ozve těžko popsatelný chrastivý zvuk. Spíš jako by zachrastila nějaká pružina. Obtížné řazení rychlostních stupňů může mít na svědomí opotřebená spojka. Na její špatný stav ukazuje i záběr až nahoře (spojka zabírá až když pouštíte spojkový pedál, tedy když je téměř zcela nahoře), či prokluz.
Vypadávání zařazených rychlostí ukazuje na problém s převodovkou. Pokud máte zařazeno a bez změny převodového stupně přidáte a uberete plyn, a pocítíte vůle, může jít hned o několik problémů. Je-li automobil vybaven dvouhmotovým setrvačníkem, vinu má možná jeho opotřebení. V tomto případě by ale musel být slyšet, jak je popsáno výše.
„Jde-li o vozidlo s pohonem zadních kol a motorem vpředu, nezřídka se jedná o opotřebené silentbloky zavěšení zadního diferenciálu. Často se to svádí na vůle v diferenciálu, ty jsou ale výjimkou. Tento jev je velice častý u starších bavoráků,“ popisuje z vlastních zkušeností automechanik. Většinou jde právě o tyto silentbloky v ceně několika set korun, varuji také před jednáním nepoctivců: „Některé nepoctivé autoservisy kalkulují s výrazně dražší repasí diferenciálu a nic netušící motorista zaplatí výrazně více, než musí. Proto doporučuji obecně při dražších opravách trvat na vrácení vadných dílů.“
Další z oslovených automechanikům, upozorňuje i na jinou možnou příčinu problému: „Někdy nese vinu na vůlích tzv. mrkev převodovky. Zejména u motorů s vyšším točivým momentem může dojít k jejímu ukroucení. Stává se tak hlavně po výměně spojky a při méně citlivém řazení (rychlém pouštění spojky). Nejprve přijdou vůle, které narůstají, až se auto zcela zastaví.“
Zbytek hnacího ústrojí
Až k zastavení staršího automobilu mohou dojít také opotřebené poloosy. Jejich špatný stav poznáte podle typického cvakání od přední řiditelné nápravy a to při zatáčení s koly v plném rejdu. Hučení od kola zase ukazuje buď na vadnou pneumatiku, nebo na ložisko kola na konci životnosti. To však nemusí vždy hučet, někdy vydává i zvuk podobný dření pneumatiky o podběh. Zpravidla se tak nejprve děje při jeho zatížení, například při průjezdu zatáčkou.
Samostatnou kapitolou je kardan, jež nalezneme u vozidel s klasickou koncepcí - tedy motorem vpředu a pohonem zadních kol. Pokud automobil vibruje a není to boulemi na pneumatikách či jejich nevyvážením, lze hledat chybu právě zde. „Chvění ze středu vozu mívá na svědomí nadměrně opotřebené ložisko kardanu. To je v pružném uložení a právě tento silentblok, samotné ložisko, nebo obojí časem odchází. Vibrace způsobené vadným uložením/ložiskem kardanu většinou přicházejí od určité rychlosti.
Pokud se vyskytují už od rozjezdu, může je způsobovat vadný diferenciál, který ale většinou v tomto případě hučí. Pokud zkusíte zacouvat a to jak rovně, tak se zatočením střídavě na jednu a druhou stranu, neměl by diferenciál vydat žádný zvuk. Jestli jej uslyšíte, je zničený. „Chvění volantu od určité rychlosti mohou způsobovat nevyvážená kola, ale také vadné uložení předního příčného stabilizátoru,“ vysvětluje Rajchman. „Pokud se ale volant chvěje jen při brzdění, jde o zvlněné brzdové kotouče,“ dodává.
Jak je vidět, existuje mnoho závad, jež motorista dokáže odhalit sám. Když potom automobil předává servisu do opravy, může s přejímacím technikem promluvit a vyslovit svá podezření. Je také menší pravděpodobnost, že mu zástupce servisu nabulíkuje hromadu nesmyslů, jen aby si mohl napočítat nějaký ten úkon navíc. Právě to je bohužel častá praxe.